Francuska lekcja emocji

494815945_1167774218695358_2200998047332342424_n

Francuska lekcja emocji – młodzież z Sieradza odkrywała sekrety zarządzania stresem w Prowansji

Jak działa ekoterapia w praktyce? Czy natura rzeczywiście może koić zmysły i redukować stres? Uczniowie II Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stefana Żeromskiego w Sieradzu przekonali się o tym na własnej skórze. W ramach projektu Erasmus+ „Żeromski na europejskim szlaku – vol. 4. Zarządzanie emocjami i dbanie o swój dobrostan w okresie edukacji” uczestniczyli w dwutygodniowej mobilności edukacyjnej we Francji. Projekt, realizowany od 28 kwietnia do 9 maja 2025 roku, umożliwił 26 uczniom obcowanie z malowniczą Prowansją i odkrycie terapeutycznej mocy natury. Partnerem projektu była francuska szkoła Agricampus Var.

Wybór tematu projektu nie był przypadkowy. Obserwując potrzeby naszych uczniów, zauważyliśmy, jak ważne jest rozwijanie umiejętności zarządzania emocjami i dbania o zdrowie psychiczne. Pobyt we Francji, w pięknym otoczeniu natury, sprzyjał przemyśleniom, zdystansowaniu się i nauce radzenia sobie ze stresem. To niezwykłe doświadczenie, które na pewno zaprocentuje w przyszłości – mówi Urszula Świniarska, koordynatorka Erasmus+ w II LO w Sieradzu.

Uczniowie, pracując w międzynarodowych zespołach, zgłębiali tajniki zarządzania emocjami, korzystając z wykładów, warsztatów i praktycznych zajęć w plenerze. Gra miejska „Emocjonalne stacje” w Saint-Raphaël, oparta na fotograficznej dokumentacji, uczyła ich rozpoznawania stanów emocjonalnych i budowania relacji poprzez wspólne doświadczenia. Spacerując po Przełomie Verdon, uczestnicy mogli poczuć, jak natura koi zmysły, a przestrzeń pozwala na głębszą refleksję.

Program obejmował liczne wizyty edukacyjne, m.in. w Parku Phoenix w Nicei, gdzie młodzież odkrywała egzotyczne gatunki roślin i zwierząt, poznając jednocześnie mechanizmy ekologicznej równowagi. Wizyta w Monako i Èze pozwoliła zobaczyć, jak francuska kultura łączy nowoczesność z tradycją, inspirując do refleksji nad miejscem człowieka w harmonii z naturą.

Efektem działań projektowych były autorskie prezentacje uczniów, stworzone w oparciu o zdjęcia i notatki z warsztatów. Materiały te stały się nie tylko podsumowaniem zdobytej wiedzy, ale również narzędziem do dalszej pracy nad zarządzaniem emocjami w środowisku szkolnym.

Jestem przekonana, że zdobyte doświadczenia pozostaną z nimi na długo. Dzięki międzynarodowej współpracy młodzież otworzyła się na nowe perspektywy, zrozumiała znaczenie dobrostanu psychicznego i nauczyła się czerpać spokój z otaczającej nas natury – dodaje Urszula Świniarska.