….

 

………

PROJEKT ERASMUS+ „ŻEROMSKI na europejskim szlaku” Udine / Włochy (2023)

W dniach 29 października  – 11 listopada 2023 r. piętnaścioro uczniów i uczennic z klas o profilu biologiczno-chemicznym naszej szkoły brało udział w wyjeździe do Włoch w ramach programu Erasmus+ „ŻEROMSKI NA EUROPEJSKIM SZLAKU”. 

Celem projektu było rozwijanie kluczowych kompetencji i wiedzy uczniów w obszarach takich jak: kompetencje cyfrowe, językowe, wielojęzyczność, osobiste, społeczne, uczenia się oraz kulturowe. Była to niezwykła okazja, by poszerzyć swoje horyzonty i zrozumieć fascynującą faunę i florę północnych Włoch, a także poznać kulturę, sztukę i historię regionu.

Zajęcia odbywały się w języku angielskim w partnerskiej placówce – Salezjańskim Instytucie „G. Bearzi”, prestiżowej szkole w Udine, Włochy. Szkoła ta charakteryzuje się nowoczesnym podejściem do edukacji oraz bogatym wyposażeniem.

Opiekunami młodzieży były: Dominika Szczepaniak i Anna Szwankowska

Międzynarodowe warsztaty w St. Marienthal / Niemcy (2023)

W dniach 17 – 24 września 2023 r. ośmioro uczniów z naszej szkoły: Weronika Więsyk, Michalina Kokoszka, Julia Kosatka, Oliwia Włodarczyk, Zuzanna Kurzawa, Kornelia Lewińska, Blanka Góra oraz Tomasz Wesołowski wzięło udział w Międzynarodowych warsztatach anglojęzycznych  w St. Marienthal w Niemczech.

Oto relacja uczestników wyjazdu:
Mimo, że to już koniec projektu Marienthal 2023, jesteśmy bardzo zadowoleni z tego, w jaki sposób przebiegł ten długi i pełen nowych wrażeń tydzień spędzony wśród młodzieży z siedmiu krajów Europy: Polski, Czech, Łotwy, Hiszpanii, Bośni i Hercegowiny, Niemiec oraz Szwecji.

Tym razem hasło przewodnie naszego wyjazdu brzmiało „Europa i co dalej…?”

Oprócz uczestnictwa w różnych zajęciach warsztatowych, spędzaliśmy czas także na poznawaniu innych narodowości, ich zwyczajów oraz integracji z nimi.
Nie możemy nie wspomnieć o nowych umiejętnościach, które nabyliśmy w ciągu tych siedmiu dni w St. Marienthal. Zapoznaliśmy się z tajnikami fotografii, poszerzyliśmy swoją wiedzę na temat aktorstwa, poznaliśmy produkcję filmu „od podszewki”oraz spojrzeliśmy z bliższej perspektywy na dziennikarstwo, prowadzenie social mediów czy techniki przeprowadzania wywiadów m.in. na niełatwy temat kryzysu energetycznego w Europie.
Nie zabrakło nam też muzyki czy pracy z różnymi instrumentami i zabawy, którą przy tym mieliśmy.

Zgrany zespół 8 uczniów z klas 2c i 2e, który reprezentował II LO przedstawił naszą szkołę, miasto i kraj z jak najlepszej strony, dlatego możecie być z Nich bardzo dumni!

Uczestnicy i opiekunka – Karolina Smus

 

Marienthal Network Band 2023

https://www.youtube.com/watch?v=PF7BjDfXeGc&list=PL4D525A4E71A1DCB4&index=1

Shortfilm „TRUTH ABOUT PRESS FREEDOM by Malika” https://www.youtube.com/watch?v=F6TDZnvJHvc&list=PL4D525A4E71A1DCB4&index=2

video spot „Language Journey” – Marienthal Network 2023

https://www.youtube.com/watch?v=OIJxiepZLz8&list=PL4D525A4E71A1DCB4&index=3

Video Spot „Europe Family” Marienthal Network 2023

https://www.youtube.com/watch?v=OizaB-M0g_I&list=PL4D525A4E71A1DCB4&index=4

Video Spot „Thoughts of Europe” Marienthal Network Seminar 2023

https://www.youtube.com/watch?v=pON9y3lcxdM&list=PL4D525A4E71A1DCB4&index=5

PROJEKT ERASMUS+ „ŻEROMSKI na europejskim szlaku” (Grecja 2023)

W dniach 17 – 28 kwietnia 2023 roku dwudziestu sześciu uczniów i uczennic naszej szkoły brało udział w wyjeździe do Grecji w ramach programu Erasmus+ „ŻEROMSKI NA EUROPEJSKIM SZLAKU”. 

Od pierwszego dnia uczniowie naszej szkoły, którzy sami siebie nazywali „szczęśliwcami ”, realizowali program „Erasmus+” w Grecji. Brali udział w warsztatach tematycznych, wycieczkach edukacyjnych, zajęciach terenowych, grach miejskich i innych atrakcjach związanych z realizacją zadań programu.
Uczestnicy doskonalili umiejętności językowe, nawiązując kontakty z mieszkańcami Platamonas, gdzie poznawali lokalną kulturę i zwyczaje i oczywiście tamtejszą kuchnię. Już dwukrotnie uczniowie byli w Katerini, gdzie znajduje się partnerska szkoła. Tam zapoznali się z rówieśnikami i wspólnie z nimi doskonalili wcześniej poznane tańce greckie.
Podczas pobytu w Grecji uczniowie mieli również okazję zwiedzić zamek Platamon, spacerować w kanionie Enipeas i przyjrzeć się nieco bliżej Górze Olimp!

O swoich wrażeniach z wycieczek i wydarzeń, informowali na mediach społecznościowych, dzięki czemu mogliśmy śledzić ich losy!
Pracując w grupach, opracowywali zgromadzony już materiał tworząc posty i wykorzystując  narzędzia do tworzenia i obróbki grafik, tj. Canva czy Gimp. A to posłużyło do zbudowania fanpage’u oraz przygotowania finalnej prezentacji efektów projektu.

https://www.facebook.com/zeromskinaeuropejskimszlaku/

https://www.facebook.com/groups/948118949969829

https://www.facebook.com/groups/559932212942591

https://www.facebook.com/groups/221773743806786

https://www.facebook.com/ZeromskiNaEuropejskimSzlakuSieradz/posts/pfbid0VHUP5c3X9HEtiLpE8X3sh8tV8mZFtk4bHNqTpCFimdNDeUufUMceKckSPx7wvgQ5l

Oto co sami uczniowie z „Żeromskiego” mówią o mobilności w ramach projektu „Żeromski na europejskim szlaku”:
„Pod koniec naszego pobytu w Grecji przygotowywaliśmy różnorodne posty oraz finalne wersje ulotek informacyjnych. Tłumaczyliśmy zebrane materiały, opracowywaliśmy zdjęcia, dokumentujące przebieg mobilności. Finalna prezentacja efektów projektu odbyła się ostatniego dnia pobytu w Grecji. Przedstawiliśmy prezentacje wypracowanych rezultatów, które następnie zostały omówione i ocenione. A na koniec otrzymaliśmy certyfikaty. Chyba wszyscy jesteśmy zgodni co do tego, że podczas projektu zostało zrealizowanych wiele ciekawych działań, zdobyliśmy nową wiedzę oraz rozwinęliśmy swoje umiejętności. Wracamy z Grecji z pięknymi wspomnieniami! Do zobaczenia!”

Opiekunami młodzieży były: Katarzyna Kurowska, Aleksandra Mielczarek-Hofman i Magdalena Mikołajczyk.

Międzynarodowe warsztaty w St. Marienthal / Niemcy (2022)

7 dni, 7 narodowości – to właśnie jest St. Marienthal 2022!

W dniach 27 listopada – 04 grudnia 2022 r. dziewięcioosobowa grupa uczniów naszej szkoły, wraz z opiekunem p. Karoliną SMUS, uczestniczyła w MIĘDZYNARODOWYCH WARSZTATACH w St. Marienthal w Niemczech.

Było to kolejne międzynarodowe spotkanie warsztatowe pod egidą Erasmusa z udziałem młodzieży z Niemiec, Polski, Hiszpanii,Szwecji, Bośni i Hercegowiny, Łotwy  i Czech, która  wspólnie twórczo pracowała realizując swoje artystyczne pasje.
Tym razem młodzi ludzie zastanawiali się nad własną wizją Europy w dobie kryzysu.
Grupy warsztatowe  poświęciły się pracy nad filmem, spotami reklamowymi, fotografią, muzyką, kwestiami kryzysu energetycznego, ale i nad dokumentowaniem całego wydarzenia (także w mediach społecznościowych).

Naszą szkołę reprezentowali: Sonia Adamska, Aleksandra Cieploch, Patrycja Jurga, Martyna Karczewska, Maksymilian Kielek, Wiktoria Kulawiak, Kinga Łodo, Franek Oleśniewicz i Martyna Rzepecka.

Oto, co o tym wydarzeniu myślą jego uczestnicy:

Sonia: Warsztaty muzyczne, prowadzone przez Alvaro, były wspaniałą przygodą. Przestrzeń stworzona na zajęciach dawała dużo wolności w tworzeniu, nikt nam niczego nie narzucał, wszystko klarowało się z naszych pomysłów. Sama atmosfera też była bardzo dobra, dużo śmiechu i zabawy. Ogromnymi zaletami były także: naturalny kontakt z językiem angielskim oraz spotkania z ludźmi zakochanymi w muzyce. W trakcie seminarium miałam również możliwość spełnienia się aktorsko, ponieważ brałam udział w spocie promującym Unię Europejską. Ciekawym doświadczeniem była praca z ekipą filmową po angielsku oraz kontakt z profesjonalną kamerą, oświetleniem oraz sprzętem dźwiękowym. Myślę, że całe seminarium było niezwykłym doświadczeniem, bardzo wzbogacającym i zapadającym w pamięć.

Patrycja: Warsztaty w St. Marienthal były fascynującą przygodą. Pozwoliły mi przełamać barierę językową, poznać kulturę innych krajów, a przede wszystkim rozwinąć oraz zdobyć praktyczne umiejętności, takie jak: montaż, edycja filmów. Czuję się spełniona myśląc o tygodniowym pobycie tam. Był on pracowity, ale jednocześnie dostarczył mi wiele satysfakcji.

Martyna Karczewska: Udział w seminarium był tym, czego potrzebowałam. Pozwolił mi wykorzystać angielski w praktyce, poznać nowe języki i  kultury. Poznałam ciekawych, otwartych ludzi, chętnych do dyskusji, zainteresowanych opiniami innych. Poza tym miałam możliwość doświadczyć namiastki pracy na planie filmowym. Współpracując z tamtejszą społecznością, przekonałam się o wadze tworzenia relacji międzynarodowych i poznawania różnic oraz podobieństw kulturowych.

Ola: Wydaje mi się, że sam w sobie wyjazd był dla nas wszystkich szansą na doskonalenie języka, poznanie nowych ludzi, kultur i zdobycie nowych umiejętności. Byłam w grupie reportażowej – robiłam zdjęcia, filmiki (starałam się uchwycić ciekawe momenty). Na warsztatach wspólnie łączyliśmy zebrane przez nas materiały. Nauczyłam się dzięki temu montować filmy i robić prezentacje zdjęć. Pobyt w St. Marienthal uznaję za bardzo wzbogacające doświadczenie!

Maks: Pobyt w St. Marienthal był niezwykłą przygodą. Nie spodziewałem się, że 7 narodowości połączy tak silna więź przyjacielska w tak krótkim czasie. To była czysta przyjemność pracować w gronie prawdziwie uzdolnionych osób, które swoją pasją motywują innych jeszcze bardziej do działania.

Prezentacje każdego z krajów urozmaicały nasze wieczory, jednocześnie pomagając nam lepiej zrozumieć kulturę i język rówieśników. Każdy służył pomocą i ciepłym słowem. Zawsze mogliśmy liczyć na pomoc opiekunów – nie tylko tych, z którymi przyjechaliśmy. Ciężka praca zespołowa, jak i godziny spędzone przy muzyce czy fotografowaniu, zaowocowały wzruszającą prezentacją finałową w ostatni dzień warsztatów.

Piękny czas – jeden z najcenniejszych w moim życiu. O czym z radością i dumą donosi opiekun: Karolina Smus.

Chcecie zobaczyć, co udało się nam wypracować?


PROJEKT ERASMUS+ „ŻEROMSKI na europejskim szlaku” (Grecja 2022)

W dniach 16 – 27 maja 2022 roku dwudziestu sześciu uczniów i uczennic naszej szkoły wzięło udział w wyjeździe do Grecji w ramach programu Erasmus+ „Żeromski na europejskim szlaku”. Po powrocie do szkolnej rzeczywistości, uczniowie zebrali refleksje, które przedstawiają na czym polegała i jak wyglądała ich mobilność.

Najważniejszą częścią naszej wyprawy do Grecji w ramach programu Erasmus+ „Żeromski na europejskim szlaku” były wizyty w IV Liceum w Katerini. Pierwszego dnia zostaliśmy ciepło powitani przez dyrektora oraz uczniów, którzy przygotowali prezentację o swojej szkole oraz o greckim systemie edukacji. Dzięki uprzejmości uczniów mogliśmy nauczyć się tańczyć Sirtaki tradycyjnego greckiego tańca. Później także my mieliśmy okazję zaprezentować naszą szkołą i opowiedzieć trochę o naszej małej ojczyźnie. Podczas każdego dnia spędzonego w szkole zaskakiwała nas gościnność i otwartość naszych rówieśników z Grecji. Mogliśmy porozmawiać z nimi o różnicach pomiędzy Polską a ich krajem. Ostatecznie jednak zrozumieliśmy, że mamy więcej wspólnego ze sobą niż się nam wcześniej wydawało. Liczne interakcje były świetną okazją do przetestowania swoich komunikatywnych zdolności w języku angielskim.

Podczas naszej ostatniej wizyty w IV Liceum w Katerini oficjalnie pożegnaliśmy się z kadrą pedagogiczną i otrzymaliśmy certyfikaty potwierdzające uczestnictwo w programie Erasmus+. Niestety nie mieliśmy okazji pożegnać się z młodzieżą, bo ta skończyła już wtedy rok szkolny i rozpoczęła pisanie egzaminów.

zobacz też FACEBOOK

Podczas projektu odbyliśmy dużo bliższych bądź dalszych wycieczek, poznając w ten sposób kulturę i historię Grecji. Zwiedziliśmy pobliskie miasteczko Platamonas, gdzie odbyła się gra terenowa. Mogliśmy odwiedzić XIV wieczną wioskę – Palios Pantaleimonas. Dzięki temu, że jest ona regularnie restaurowana nie widać, że istnieje już od ponad 700 lat. Popłynęliśmy na wyspę Skiatos, na której kręcono sceny z kultowego musicalu “Mamma Mia!”.
Zobaczyliśmy Meteory, czyli zachwycające klasztory wybudowane na wysokich, płaskich skałach i zwiedziliśmy jeden z nich. Odwiedziliśmy Saloniki, gdzie na nadbrzeżu stoi posąg Aleksandra Wielkiego na Bucefale oraz znajduje się instalacja przedstawiająca parasolki –  artystyczny symbol miasta.

Ostatni wyjazd obejmował zwiedzanie miasteczka Litochoro, nieopodal którego znajduje się urokliwy wąwóz Enipeas, gdzie na tradycyjnym targu zakupiliśmy lokalne wiktuały. Na zakończenie wyjazdu odwiedziliśmy ‘feciarnię’, wytwórnię wyśmienitego greckiego sera, w miasteczku Tyrnawos.

Opiekunkami “Erasmusiaków” były panie: Anna Barwaśna, Marianna Gotfryd oraz Karolina Smus

więcej o wrażeniach z wyjazdu do Grecji: CZYTAJ TUTAJ

EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA. Unijny projekt SOSW w Sieradzu (2022)

EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA. Unijny projekt SOSW w SieradzuSpecjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Sieradzu realizuje unijny projekt „Pilotażowego wdrożenia modelu Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW)”. Głównym celem SCWEW jest “Poprawa dostępności usług edukacyjnych dla dzieci/uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, w tym ze specjalnymi”.

Rolą nowo utworzonego SCWEW w Sieradzu jest wsparcie nauczycieli i specjalistów, pracujących w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, również kadry zarządzającej, oraz podnoszenie ich kompetencji, a także zapewnienie dostępu do specjalistycznego sprzętu (wypożyczalnia).

W ramach projektu wsparciem objętych zostanie sześć placówek  oświatowych: Publiczne Przedszkole w Warcie, Szkoła Podstawowa we Wróblewie, Liceum Ogólnokształcące w Warcie, Branżowa Szkoła I stopnia nr 2 w Sieradzu, Branżowa Szkoła I stopnia nr 1 w Sieradzu oraz II Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. S. Żeromskiego w Sieradzu. Wsparcie będzie również skierowane do rodzin dzieci i uczniów uczęszczających do w/w placówek.

Placówki oświatowe otrzymają wsparcie w postaci: spotkań z ekspertami, szkoleń, dostępu do wypożyczalni specjalistycznego sprzętu, konsultacji eksperckich, superwizji koleżeńskich, sieci współpracy. Zorganizowane zostaną konferencje poświęcone: edukacji włączającej, kampania społeczna oraz imprezy towarzyszące: „Dzień Życzliwości”, „Międzyszkolny Festiwal Teatralny”, „Międzyszkolny Dzień Świadomości”. Placówki będą realizować akcje: Dzień bez dzwonków, konkurs plastyczny „Szkoła dla wszystkich”, Festyn Talentów oraz włączą się w akcje: Autyzm na niebiesko, Kocham słyszeć, Dzień Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną, Międzynarodowy Dzień Białej Laski.

Projekt będzie realizowany przez dwa lata.
Całkowita wartość projektu wynosi 798,9 tys. zł i jest w całości finansowana z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.

Koordynator projektu: Urszula Świniarska

więcej o projekcie zobacz TUTAJ

Międzynarodowy Projekt Językowo-Edukacyjny w Trogen / Szwajcaria (2021)

Międzynarodowy Projekt Językowo-Edukacyjny w Trogen / Szwajcaria (2021)W dniach 15-28 listopada

Pestalozzi children's Fundation

 2021 r. dwudziestu dwóch uczniów z klas pierwszych II LO 

pojechało na wymianę młodzieży do szwajcarskiego Trogen w ramach MIĘDZYNARODOWEGO PROJEKTU JĘZYKOWO-EDUKACYJNEGO.

Wyjazd został zorganizowany przez Stowarzyszenie Impakt z Kielc przy partnerstwie Fundacji Wioski Dziecięcej Pestalozzi w Trogen / Szwajcaria.

Opiekunami młodzieży były: wicedyrektor Anna Szczepaniak-Zdunek i Beata Zdunek.

Nasi uczniowie wraz z młodzieżą z Brodnicy i Macedonii zamieszkali w Dziecięcej Wiosce Trogen.

Stowarzyszenie Impakt

Na początku pobytu, aby się lepiej poznać i zintegrować, młodzież brała udział we wspólnych grach i zabawach, np. gra w bingo czy zabawa w small talk.
W kolejnych dniach uczniowie brali udział w zajęciach związanych z tematem przewodnim projektu, tj. SPÓJRZ W GŁĄB SIEBIE”.

Odbywały się one dwa razy dziennie i prowadzone były w języku angielskim, co sprzyjało integracji i pozwoliło przełamać im bariery językowe. Dzięki różnym formom zajęć młodzież mogła lepiej poznać siebie, swoją osobowość (np. eksperyment z lustrem).

Wieczorami uczniowie mogli również pograć w siatkówkę lub koszykówkę  z rówieśnikami z innych krajów.
Nasi uczniowie musieli się także zmierzyć z wyzwaniami natury logistycznej. Ich zadaniem było np. przygotowywanie posiłków i sprzątanie po nich.

W czasie wolnym uczniowie wybrali się na wycieczkę do Szwajcarskiego Centrum Nauki Technorama oraz nad piękny wodospad Rheinfall.
Pod koniec pobytu w Trogen nastąpiło swoiste podsumowanie projektu w Powerup.radio. Licealiści mogli opowiedzieć podczas audycji radiowej o swoich przeżyciach, doświadczeniach i wrażeniach z pobytu w tej malowniczej wiosce.

zobacz też: IMPAKT – Wspomnienia z Trogen

W projekcie brali udział: Kornelia Gałązka, Filip Olejnik, Hanna Pastuszka, Mikołaj Przybyła – kl. 1a, Maciej Chmiela, Paweł Fraszczyński, Adam Trzeciak – kl. 1b, Maja Antoniewska, Oliwia Bolanowska, Julia Kupis, Julianna Kutkowska, Agata Potasińska, Julia Smolna, Kamil Świętczak, Maria Tkaczyńska, Katarzyna Tusz, Zuzanna Zwierzak – kl. 1c i Magdalena Dubiak, Julia Kapica, Dominika Konieczna, Roksana Serafińska, Oliwia Wierucka – kl. 1d.

Międzynarodowe Seminarium Naukowe w St. Marienthal / Niemcy (2019)

W dniach 20-27 października 2019 r. grupa uczniów naszej szkoły, uczniowie klasy 1b G i 1c G, wraz z opiekunem p. Karoliną SMUS uczestniczyła w MIĘDZYNARODOWYM SEMINARIUM NAUKOWYM w niemieckim miasteczku St. Marienthal.

Tematem spotkania była ochrona środowiska, a dokładnie rozważania nad stanowiskiem Europy w sprawie zanieczyszczenia i zmian klimatu.

W projekcie brali udział: Szymon Giergiel, Amelia Olejniczak, Adrian Jaruga – kl. 1b G oraz Zuzanna Chojecka, Dawid Morawski, Ksawery Nowak, Aleksandra Paś, Magdalena Puławska i Błażej Sobczak – kl. 1c G. 

Oto RELACJA jednego z uczestników wyjazdu:

Wyjazd był naprawdę niesamowity. Poznaliśmy wielu nowych ludzi, naszych rówieśników z sześciu europejskich krajów: Szwecji, Niemiec, Hiszpanii, Czech, Bośni i Hercegowiny oraz Łotwy. (…) Podczas wieczorków kulturalnych odkrywaliśmy kulturę europejskich krajów, doskonaliliśmy swój język, (…) tańczyliśmy, śpiewaliśmy, poznawaliśmy zagraniczną kuchnię. (…) Myślę, że najbardziej zapamiętam niezwykłych ludzi, których tam spotkałam. Uczestnicy byli niezwykle otwarci, sympatyczni, wygadani. Już po kilku minutach rozmowy miało się wrażenie, że znamy się całe życie.
(…) Same warsztaty również na długo zapamiętam. Zadaniem mojej grupy było przygotowanie krótkiego wideospotu o tematyce związanej ze środowiskiem, przy okazji uczyliśmy się tworzenia, montowania filmów oraz grania w nich. Zawarliśmy mnóstwo znajomości, które miejmy nadzieję przetrwają przez lata. (…) 
 Nigdy nie zapomnimy tych warsztatów.
Wyjazd do St. Marienthal był naprawdę niezwykłym doświadczeniem. Z pewnością będziemy chcieli wrócić do tego urokliwego miejsca. Polecam wszystkim wzięcie udziału w takim międzynarodowym projekcje. Z.

"Żeromski" to "Szkoła promująca szkolne kluby sportowe" (2018/2019)

Szkolny klub sportowyW roku szkolnym 2018/2019 nasza szkoła przystąpiła do Ogólnopolskiego Konkursu “SZKOŁA PROMUJĄCA SZKOLNE KLUBY SPORTOWE”, zorganizowanego przez Studium Prawa Europejskiego w Warszawie.
Konkurs polegał na realizacji wybranych ZADAŃ z ogólnie pojętej kultury fizycznej oraz ukończeniu kursu “opiekuna szkolnego klubu sportowego”.

Pierwszym zadaniem był BIEG PRZEŁAJOWY “50 minut na 50-lecie..”, który został zorganizowany z okazji jubileuszu 50-lecia naszej szkoły. (link)
Drugim zadaniem było SPOTKANIE z wybitnym SPORTOWCEM – TRENEREM Robertem WAJGELTEM.
Trzecim zadaniem było zorganizowanie SPOTKANIA młodzieży z zawodowym RATOWNIKIEM MEDYCZNYM Anną KOPKĄ.

Następnym ciekawym zadaniem była realizacja krótkiego FILMU na temat zachowań FAIR PLAY w sporcie.
Wyzwanie podjęły dwie uczennice z kl. 3d Karolina WESOŁOWSKA i Klaudia WŁODARCZYK, autorki filmu “ŻYJ FAIR”. Film można odtworzyć pod adresem: https://drive.google.com/file/d/11_fCHoB7Se4fCsikL04jZa6PPMaONHZ/view?usp=drivesdk

Akademia Nowoczesnego Patriotyzmu (2017/2018)

Akademia Nowoczesnego Patriotyzmu

Akademia Nowoczesnego Patriotyzmu

II LO wśród czterech najlepszych szkół w Polsce – Wielki Finał Akademii Nowoczesnego Patriotyzmu

W roku szkolnym 2017/2018 uczniowie klasy 2c wraz z wychowawczynią Aleksandrą Mielczarek – Hofman  uczestniczyli w Konkursie Projektów Akademii Nowoczesnego Patriotyzmu.
Konkursowy projekt społeczny składał się z trzech ścieżek: Kultura pamięci; Patriotyzm gospodarczy oraz Samorządność.

W czerwcu 2018 r. uczestnicy projektu, jako reprezentanci jednej z 14 szkół z całej Polski, dostali się do Wielkiego Finału ANP.

Nasi uczniowie: Aleksandra Czyżak, Aleksandra Baszczyńska, Paulina Perdek, Gabriela Marciniak, Patrycja Pasik, Klaudia Perdek, Marta Piotrowska, Kinga Pietrzyk, Marcelina Konieczna, Julia Olbińska, Julia Serafińska, Jacek Golas otrzymali WYRÓŻNIENIE w ogólnopolskim konkursie ANP.

 

To wyróżnienie w konkursie to efekt ich wielomiesięcznej pracy.

Akademia Nowoczesnego Patriotyzmu (2017/2018)

Akademia Nowoczesnego Patriotyzmu (2017/2018)

W tym czasie uczniowie wykazali się wiedzą na temat polityki na świecie. Spotkali się z wyjątkowymi ludźmi, by dowiedzieć się jak polski patriotyzm rozumiany był na przestrzeni ostatnich 70 lat historii. Wreszcie poznali ścieżki współpracy z lokalnymi władzami miasta i wykonali przy współpracy artystów i rzemieślników gadżet odnoszący się do osoby Antoine’a Cierplikowskiego.

W czasie Finału, na którym obecny był  Jarosław Trojanowski – sekretarz UM Sieradza, uczniowie zaprezentowali się wyjątkowo, zdobywając uznanie nie tylko jury, ale także publiczności zgromadzonej w gmachu Politechniki Warszawskiej.

Organizatorzy konkursu, któremu patronowało Ministerstwo Edukacji Narodowej – Klub Jagielloński, Fundacja Banku Polskiego, nagrodzili certyfikatami II LO i opiekuna projektu Aleksandrę Mielczarek – Hofman.

WIZYTA u PREZYDENTA RP Andrzeja DUDY

W styczniu 2019 r. Prezydent Andrzej Duda zaprosił wyróżnionych laureatów Ogólnopolskiego konkursu Akademia Nowoczesnego Patriotyzmu do Warszawy.

17 stycznia 2019 r. uczniowie klasy 3c wraz z opiekunką projektu p. A. Mielczarek-Hofman wzięli udział w spotkaniu, odbywającym się w Pałacu Prezydenckim.
Rozmowa z p. Prezydentem oraz z p. prof. Zofią Romaszewską dotyczyła współczesnych problemów społecznych i politycznych.
Było to ważne przeżycie dla wszystkich uczestników projektu ANP.

Projekt europejski MAQBAT (2015-2018)

II LO im. S. Żeromskiego, we współpracy z Wydziałem Biologii i Ochrony Środowiska UŁ, bierze udział w realizacji edukacyjnej części projektu europejskiego MAQBAT związanego z biotechnologią roślin.
Uniwersytecki projekt MAQBAT jest realizowany przez Katedrę Genetyki Ogólnej, Biologii Molekularnej i Biotechnologii Roślin Uniwersytetu Łódzkiego od 1 września 2015 r. do 30 czerwca 2018 r.
Do współpracy przy realizacji projektu zaproszono 15 uczniów z 5 renomowanych liceów województwa łódzkiego, wśród tego grona znalazły się uczennice naszej szkoły Klaudia Biernacka, Izabela Majchrzak i Anna Owczarek, kl. 1c.

Koordynator projektu: dr Violetta Macioszek z WBiOŚ
Opiekun grupy sieradzkiej: Bogumiła Pawlak II LO

7 listopada 2015 – Warsztaty laboratoryjne 1

Jednodniowe warsztaty laboratoryjne poświęcone były hodowli roślin w warunkach laboratoryjnych, obserwacjom zachodzących procesów i ich ocenie. Uczennice prowadziły profesjonalne obserwacje mikroskopowe, wykonywały procedurę pozyskiwania chlorofilu na liściu gorczycy sarepskiej, wysiewały na płytki wcześniej przygotowane w komorze laminarnej nasiona jarmużu.

16 stycznia 2016 – Warsztaty laboratoryjne 2

Warsztaty poświęcone były metabolitom wtórnym. Wprowadzeniem do zajęć był wykład „Metabolity wtórne – związki fenolowe”. Część praktyczna obejmowała izolację i ocenę zawartości związków fenolowych w sałacie i gorczycy sarepskiej.

26 kwietnia 2016 – Warsztaty Laboratoryjne 3

Uczennice pracowały nad uzyskaniem nowych odmian rzepaku jarego naturalną metodą krzyżowania. W okolicach Sieradza został założony ogródek doświadczalny, gdzie uczennice badały warunki glebowe (temperatura, pH) i ich wpływ na rozwój pięciu odmian rzepaku jarego. Sadzonki roślin trafiły do Sieradza wprost z WBiOŚ UŁ.

17 września 2016 r. – Podsumowanie realizacji I edycji projektu MAQBAT (link)

Podsumowanie realizacji I edycji projektu MAQBAT

17 września 2016 r. odbyło się spotkanie podsumowujące realizację edukacyjnej części projektu europejskiego MAQBAT związanego z biotechnologią roślin, który jest realizowany we współpracy z Katedrą Genetyki Ogólnej, Biologii Molekularnej i Biotechnologii Roślin Uniwersytetu Łódzkiego.
W spotkaniu uczestniczyli uczniowie z pięciu szkół z terenu województwa łódzkiego, które biorą udział w tym projekcie, z koordynatorem projektu – dr Violettą MACIOSZEK.
Naszą szkołę reprezentowały: Klaudia Biernacka, Izabela Majchrzak i Anna Owczarek z klasy 2c.
Wcześniej uczennice uczestniczyły w warsztatach laboratoryjnych, prowadziły profesjonalne obserwacje mikroskopowe, założyły ogródek doświadczalny. Na spotkaniu podsumowano wyniki uzyskane przez poszczególne szkoły. Nasze wyniki były prawidłowe i zostaną wykorzystane na międzynarodowym sympozjum w Kopenhadze.

II edycja projektu MAQBAT (link)

Druga edycja edukacyjnej części Międzynarodowego projektu badawczego MAQBAT, pn. “Mechanistyczna analiza ilościowa odporności roślin z rodzaju Brassica poprzez asocjacyjną transkryptomikę w programie ERA-CAPS”.
W tej edycji naszą szkołę reprezentują uczennice klasy 2c : Agnieszka Sieradzka, Zuzanna Stefaniak i Magdalena Świątczak.

18 lutego 2017 r. – wykład + warsztaty laboratoryjne

truktury i funkcjonowania DNA w odniesieniu do rewolucji biotechnologicznejUczennice uczestniczyły w wykładzie poświęconym znaczeniu rozwoju badań nad patogenami roślin uprawnych, następnie w części laboratoryjnej izolowały DNA z pietruszki. Kolejne spotkanie w marcu.

18 marca 2017 r. – wykład + warsztaty laboratoryjne

Wprowadzeniem do zajęć był wykład dotyczący „Struktury i funkcjonowania DNA w odniesieniu do rewolucji biotechnologicznej”.
W części praktycznej uczniowie izolowali określone fragmenty DNA – poznali elektroforezę czyli jedną z podstawowych technik inżynierii genetycznej. Ponadto przeprowadzili izolację chlorofilu z liści gorczycy sarepskiej.

8 kwietnia 2017 r. – warsztaty laboratoryjne
Dokonano podsumowania i oceny wyników uzyskanych z izolacji chlorofilu na warsztatach w dniu 18 marca 2017 r. Dyskutowano o skutkach utraty chlorofilu w roślinach ( m. in. o chorobach roślin pochodzenia bakteryjnego i wirusowego).

Przekazano uczniom sadzonki 6 odmian rzepaku wraz ze szczegółowymi instrukcjami dotyczącymi uprawy polowej.

15 kwietnia 2017 r. – 30 czerwca 2017 r. – uprawa roślin w ogródku doświadczalnym (link)

W okresie wegetacji roślin uczniowie dokonywali cotygodniowych obserwacji i pomiarów (m. in. temperatury, pH gleby, wilgotności, wysokości roślin, ilości liści ).

9 września 2017 r. – podsumowanie II edycji projektu MAQBAT
Przedstawienie i omówienie wyników uzyskanych przez uczestników projektu.

Zakończenie II edycji projektu MAQBAT

Według informacji przekazanych przez Kierownika Projektu MAQBAT ERA CAPS II/1/2015, prof. dr hab. Andrzeja K. Kononowicza wyniki uzyskane przez uczniów zostały przedstawione na Azjatyckiej Konferencji Patologii Roślin na wyspie Jeju w Korei Południowej w dniach 13-16 września 2017 r. oraz w Łodzi na trzecim spotkaniu grupy konsorcyjnej realizującej projekt w dniach 5-6 października 2017 r.
Doceniając nasze zaangażowanie i osiągnięte wyniki otrzymaliśmy zaproszenie do udziału w III edycji edukacyjnej części projektu, której rozpoczęcie planowane jest na styczeń 2018 r.

III edycja projektu MAQBAT

W lutym 2018 r. rozpoczęła się trzecia edycja edukacyjnej części tego projektu. W tej edycji projektu naszą szkołę reprezentowali uczniowie klasy 2c : Marta Piotrowska, Julita Serafińska, Mateusz Sobczak i Przemysław Krzesiński.

W dniu 17 lutego 2018 r. uczniowie uczestniczyli w wykładzie wprowadzającym dotyczącym zastosowania biologii molekularnej. Następnie w części praktycznej dokonywali izolacji DNA z gorczycy sarepskiej.
W dniu 24 marca 2018 r. we wspólnych warsztatach laboratoryjnych uczestniczyli uczniowie wraz z opiekunami. Warsztaty dotyczyły izolowania plazmidowego DNA z komórek Escherichia coli.
14 kwietnia 2018 r. dokonano analizy wyników uzyskanych z izolowanego DNA z liści gorczycy sarepskiej oraz komórek E. coli. W tym celu wykorzystano jedną z technik inżynierii genetycznej – elektroforezę.
Koordynator projektu dr Violetta Macioszek podsumowała realizację edukacyjnej części europejskiego projektu MAQBAT, w której uczestniczyli uczniowie z pięciu szkół województwa łódzkiego, Uczestnicy projektu uzyskali stosowne certyfikaty.

Opiekun projektu: Bogumiła Janczak – Pawlak, nauczycielka biologii w II LO

MIEĆ SZANSĘ I OSIĄGNĄĆ SUKCES (2009-2011)

MIEĆ SZANSĘ I OSIĄGNĄĆ SUKCES (2009-2011)

Projekt “Mieć szansę i osiągnąć sukces” był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. (link)
Głównym jego celem było wyrównywanie szans edukacyjnych młodzieży II LO im. S. Żeromskiego w Sieradzu, pomoc w radzeniu sobie z trudnościami w nauce oraz poszerzenie zainteresowań.

Koordynator projektu – p. Wioletta Łajs – Błaszczyk
Asystent projektu – p. Aleksandra Mielczarek – Hofman

Projekt trwał dwa lata – od września 2009 r. do 31 lipca 2011 r.

W ramach promocji projektu „Mieć szansę i osiągnąć sukces” został wydany Kalendarz na rok 2010 i Kalendarz na rok 2011. Projekt „Mieć szansę i osiągnąć sukces” przewidywał realizację różnych zajęć pozalekcyjnych w formie: kół zainteresowań; zajęć fakultatywnych, wyrównawczych, artystycznych, specjalistycznych i kursów językowych.

ZAJĘCIA WYRÓWNAWCZE dla uczniów kl. I i II: z j. polskiego, matematyki, fizyki oraz chemii.

ZAJĘCIA FAKULTATYWNE dla uczniów klas trzecich: z języka polskiego, matematyki, fizyki, chemii, biologii, geografii, historii, wos-u, języków obcych.

KOŁA ZAINTERESOWAŃ przewidziane dla uczniów pragnących poszerzyć swoją wiedzę przedmiotową: koło matematyczne, historyczne, informatyczne, dziennikarskie, filmowe, literackie, artystyczno – teatralne, malarskie, fotograficzne, taneczne, wokalno – instrumentalne i przyrodniczo – krajoznawcze.

Dla uatrakcyjnienia zajęć, w ramach kół zainteresowań, organizowane były:

    • wycieczki, warsztaty, wizyty studyjne do:
      • TV Polsat w Warszawie (warsztaty telewizyjne, spotkanie z Jarosławem Gugałą oraz Beatą Grabarczyk i Robertem Mojsakiem)
      • Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Kinematografii w Łodzi
      • PWSFiTV w Łodzi
      • Teatru Wielkiego w Łodzi, Teatru im. S. Jaracza w Łodzi
      • Muzeum Powstania Warszawskiego
      • Naszego Radia w Sieradzu oraz Radia Łódź (warsztaty radiowe)
      • Redakcji Dziennika Łódzkiego (warsztaty dziennikarskie)
      • Planetarium Śląskiego w Chorzowie (warsztaty nt. astronomii)
      • do Łodzi (plener malarski na Starym Cmentarzu)
      • Załęcza Wielkiego (warsztaty fotograficzne)
    • spotkania ze znanymi osobami
    • wykłady naukowe
      • zajęcia z pracownikami naukowymi na łódzkich uczelniach wyższych
    • konkursy:
      • konkurs literacki, recytatorski (Powiatowy Konkurs Recytatorski “Od zniewolenia do Wolności”)
      • konkurs plastyczny (Ogólnopolski Konkurs Plastyczny „Anioł 2010/2011”)
      • konkurs taneczny (Konkurs taneczny na Najpiękniejszego POLONEZA maturzystów o Puchar Starosty Powiatu Sieradzkiego)
    • wystawy
      • wystawy plastyczne i fotograficzne

9 czerwca 2011 r. w Teatrze Miejskim w Sieradzu odbyła się Konferencja podsumowująca 2-letni projekt „Mieć szansę i osiągnąć sukces” realizowany w naszej szkole.

PARTNERZY W NAUCE pod patronatem Uniwersytetu Śląskiego (2009-2012)

PARTNERZY W NAUCE pod patronatem Uniwersytetu Śląskiego (2009-2012)Projekt realizowany był od września 2009 r. do kwietnia 2012 r. Był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Głównym celem projektu było kształtowanie u uczniów II LO im. S. Żeromskiego kompetencji kluczowych: matematycznych, naukowo-technicznych, informatycznych oraz przedsiębiorczości i inicjatywności niezbędnych do osiągnięcia sukcesu w trakcie edukacji, a także w życiu zawodowym. W projekcie uczestniczyło 34 uczniów z klas pierwszych i drugich II LO.

Uczniowie zostali podzieleni na trzy sekcje:

  • Sekcja matematyczno – naukowo – techniczna: opiekun mgr Anna Szczepaniak – Zdunek
  • Sekcja przedsiębiorczości: opiekun mgr Dorota Błaszczyk
  • Sekcja informatyczna: opiekun mgr inż. Jolanta Bogdańska

W ramach projektu zorganizowane były:

  • warsztaty na Uniwersytecie Śląskim (link)
  • dodatkowe zajęcia z zakresu biologii, matematyki, fizyki, informatyki i przedsiębiorczości
  • dodatkowe zajęcia dla uczniów słabych – “Wsparcie i pomoc”
  • Szkolna Filia Uniwersyteckiego Towarzystwa Naukowego

Od listopada 2010 r. do kwietnia 2012 r. odbyło się 6 zjazdów UTN (link); młodzież uczestniczyła w serii wykładów (link), zorganizowanych przez Uniwersytet Śląski w Katowicach.

Od sierpnia 2010 r. do maja 2012 r. młodzież wyjeżdżała na obozy naukowe do Zakopanego (link)Wisły, Żywca (link) i Cieszyna, Beskidu Żywieckiego, Gór Opawskich (Nysa, Paczków, Złoty Stok), Krakowa (Park Nauki – Experymentarium) (link) oraz Śląska Opolskiego (Opole). (link)

  • szkolny FESTIWAL NAUKI

Młodzież należąca do szkolnej filii UTN, pod kierunkiem p. Jolanty Bogdańskiej, Andrzeja Fity i Mieczysława Nawrockiego, zorganizowała kilka Festiwali Nauki. Ich tematy to m. in.: „Światło źródłem życia”, „Światło i prąd”, „Fizyka zabawek”.

W dniach 3-4 kwietnia 2012 r., w ramach Dni Otwartych szkoły, nastąpiło PODSUMOWANIE projektu „PARTNERZY w NAUCE”. (link)

RYGA

FOTOKRONIKA

SOCRATES COMENIUS (2001-2003)

Socrates Comenius to Europejski Program Edukacyjny, w którym, przy wsparciu UE, współpracują szkoły z krajów Unii oraz spoza Wspólnoty. Umożliwia on poznawanie się młodych Europejczyków poprzez wspólną naukę i różnorodne przedsięwzięcia.

Program jest skierowany do młodych ludzi, daje im szansę nabywania umiejętności porozumiewania się, współpracy i poruszania się w świecie z większą pewnością siebie, wraz ze zrozumieniem innych kultur, ich wzajemnego oddziaływania na siebie, ale jednocześnie z rozwiniętym poczuciem własnej tożsamości.

Nasza szkoła przystąpiła do programu w roku szkolnym 2000/2001.

Współpracowaliśmy z partnerskimi szkołami  we Francji i w Niemczech: Goethe-Gymnasium w Gaggenau (Niemcy) oraz Licee des Glieres w Annemasse (Francja).

W latach 2001-2003 realizowany był w ramach programu projekt noszący tytuł: „Wspólne życie w przyszłej pokojowej Europie”.

Celem projektu było:
– podniesienie jakości edukacji szkolnej;
– pogłębianie współpracy między licealistami, a także nauczycielami trzech szkół;
– kształtowanie poczucia przynależności do społeczności europejskiej;
– przełamywanie stereotypów.

W projekcie uczestniczyło 65 uczniów naszej szkoły.

  • Sekcja języka francuskiego: opiekun Violetta Ścibisz
  • Sekcja jęz. niemieckiego: opiekun Alina Marciniak
  • Sekcja biologiczna: opiekun Bogumiła Pawlak
  • Sekcja historyczna: Anna Chrobot, Agnieszka Świątek
  • Sekcja geograficzna: Jadwiga Brożyńska
  • Sekcja jęz. polskiego: Aleksandra Mielczarek-Hofman
  • Sekcja informatyczna: Jolanta Bogdańska
  • Sekcja dokumentacyjna: Dorota Błaszczyk i Anna Szwankowska

Koordynator programu SOCRATES w II LO w Sieradzu: Violetta  Ścibisz

KALENDARIUM współpracy trzech szkół:

24-29 października 2000 – pierwsze spotkanie koordynatorów w Annemasse, zaplanowanie zadań i etapów realizacji wspólnego projektu

KONKURS NA PLAKAT, pt. „My i nasze środowisko”

06-09 grudnia 2001– WIZYTA nauczycieli i uczniów z Gaggenau i Annemasse w naszej szkole;

Prezentacja roboczej wystawy „Sieradz w czasie II wojny światowej” oraz nagrań o własnej szkole z komentarzem w trzech językach;

Tradycyjna WIECZERZA WIGILIJNA w Muzeum Wnętrz Dworskich w Tubądzinie.

Trzy miasta – Annemasse, Gaggenau, Sieradz w czasie II wojny światowej

12 lipca 2002 – otwarcie WYSTAWY HISTORYCZNEJ w Gaggenau, pt.: „Trzy miasta – Annemasse, Gaggenau, Sieradz w czasie II wojny światowej”

KALENDARZ na rok 2003

W grudniu 2002 r. wydano KALENDARZ na rok 2003 zawierający prace plastyczne uczniów trzech szkół, pt. „Uczniowie widzą swoje miasto”.
Każda ze szkół stworzyła po 4 kartki ilustrujące w dowolnej formie swoje miasto.

WIZYTA GOŚCI z zaprzyjaźnionych szkół w Sieradzu

06-09 lipca 2003 – PODSUMOWANIE WSPÓŁPRACY w ramach projektuWIZYTA GOŚCI z zaprzyjaźnionych szkół w Sieradzu;

Trzy miasta – Annemasse, Gaggenau, Sieradz w czasie II wojny światowej

SPEKTAKL TEATRALNY, przygotowany przez młodzież trzech szkół, pt.: „Wyrazić siebie”;

Omówienie PROJEKTU SOCJOLOGICZNEGO „Pozycja kobiety we współczesnym świecie”.
Projekt zakładał przeprowadzenie w każdym z miast partnerskich badań statystycznych na temat zmieniającej się roli kobiety na przestrzeni ostatnich lat.

Współpraca szkół była kontynuowana po zakończeniu projektu.

W maju 2004 i czerwcu 2005 odbyły się WARSZTATY TEATRALNE z udziałem młodzieży i nauczycieli polskich i niemieckich w Heiligengrabe.

Uczennice naszej szkoły odbywały w wakacje staż językowy organizowany i sponsorowany przez Urząd Miasta Annemasse.

Grudzień 2007 – WYJAZD DO HEILIGENGRABE

Wyjazd amatorskiego teatru z naszej szkoły w 2007 roku do Heiligengrabe zakończył siedmioletnią współpracę naszego liceum ze szkołami z Francji i Niemiec.

Polska i niemiecka grupa młodzieży przygotowała wspólny SPEKTAKL „Ziemia się zmniejsza” według własnego scenariusza, który wystawiono w Heliligengrabe koło Berlina w niesamowitej scenerii trzynastowiecznego klasztoru, obecnie centrum kulturalno – naukowe.

Koordynator programu SOCRATES w II LO w Sieradzu: Violetta  Ścibisz